سال خوش برای هنری ها

امیرترقی نژاد


فرهنگ وهنر یزد در سال 89رنگ وبوی خاص خودش راداشت.حاشیه ها که کم نبودند،ولی برنامه های متنوع هنری برحاشیه ها ی متن غلبید.چه کسی فکر می کردحوزه نمایش که با رخوت وحاشیه های ریز ودرشت ان به استرس مسئولین فرهنگی تبدیل شده بود ،سال پررونق وخاص خودش را طی نماید.اگرچه هنوز این حوزه با مشکلاتی مواجه است اما یک مقایسه تطبیقی در فعالیتهای کمی وکیفی این رشته هنری نشان می دهد که حوزه نمایش گامهای روبه جلویی برای خود برداشته تا جاییکه اجرای سه نمایش آخردر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، آنهم بعد از 8سال ،ازاینکه یک نمایش در جشنواره فجر، نام " یزد"را به سرزبانها انداخته است می تواند چشمگیرواقدامی روبه جلوباشد.برگزاری اردیبهشت تئاترایران وهمچنین بیستمین جشنواره تئاتراستانی، همه وهمه دست به دست هم داد تا بگوییم فرهنگ وهنر یزد در سال 89بنام "تئاتر" نقش بسته است.

همه اینها در حالی است که انجمن هنرهای نمایشی با لاخره جاومکانی پیدا کرد وازهمه مهمتراینکه اجرای نمایش ه در تالارهابا استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد تا همگان بگویند،یزد حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه نمایش دارد.


از حوزه نمایش که دوری جوییم،هنرهای تجسمی هم رنگ ولعاب خاص خودش را داشت .ازسومین جشنواره بین المللی تجسمی فجر تا جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی ،اما اینها که شاخص نیست ،چه که هنرمندان با برپایی نمایشگاه های انفرادی وگروهی حرفهای زیادی برای گفتن داشتند.سال 89اگرجه به سال تئاتر لقب گرفته بود ولی هنرمندان هنرهای تجسمی کمتر از تئاتری ها نبودند.به طوریکه برخی از کارشناسان براین اعتقاد هستند که هنرهای تجسمی، تحول خیره کننده ای را دراین سال داشت.حتی به طوریکه موج جدیدی از دانش آموختگان این رشته پا به صحنه گذاشتند و جنبشی از نوگرایی را پیش روی مخاطبان به نمایش درآوردند.


حال دیگر،نیمی از تمام مشکلاتی که یک روز هنرمندان روی دوش خود احساس می کردند ومسئولین هم در این طرف ،حاشیه های یک متن را به عینه مشاهده می کردندحل وآسان شده بود.این مسئله تا جایی درک شد که دیگر از آن انتقاد های کوبنده در رسانه ها هم خبری نبود.


حال که حرف رسانه زدیم، مختصری گفتن از رسانه حرف گزافی نیست.این رکن چهارم دمکراسی در یزد به اعتقاد کارشناسان اهل فن در ردیف آخر است.آنها براین اعتقاد ند که سهم مطبوعات در استان در ردیف آخرچشم مسئولین ومردم یزد قرارداردو در انطرف میدان، هم مسولین وهم مردم می گویند که رسانه های یزد در حرفه ای گرایی، حرفی برای گفتن ندارد .البته در این میان حوزه کتاب هم حال روز خوشی نداشت.احساس می گردد نیازهای کارشناسی وجسورانه تر بیشتر با یدد ر این دو حوزه اعمال شود.


از این بادیه که کناررویم سینماها هم حال روز خوشی نداشتند.از این باب که یک تماشاگر بایدمدت زمانیکه اوقات فراغت خودرا در سینما سپری نماید بازهم همانند سالهای گذشته خبری نبودومتاسفانه مایه ضرر.سینمای یزد امسال تن خود را بدون تماشاگرعادت داد.بااین حال اگرچه مجتمع سینما تک یزد با حضور وزیرارشادنوید روزهای خوب رابه یزدیها چشمک زده بودولی نمی توان امید روزهای خوش را برای فعالین این عرصه پیش بینی نمود.


هنوز از جنجالی ترین حوزه فرهنگ وهنر که همان موسیقی باشد حرفی نزده ایم.باید خیلی خلاصه گفت که این حوزه با پیچ وخم های زیادی مواجه است.این حوزه اگرچه در این سال بعد از هراجرا با حاشیه ها وانتقادهای فراوان مسئولین روبرو بودولی به نظر می رسد را هکاری که بتواند این پیچ وخم هارا حل نماید ضروری است.


+=======
به هر حال ،فرهنگ وهنر یزد در سالی که گذشت اگربه طور یقین به شا خص های سرآمد فرهنگی شهروندان یزدی دست پیدا نکرد اما نسبت به سالهای گذشته رنگ وروی روبه جلویی داشت وبه جرات می توان گفت ،فرهنگ وهنر یزد در سال 89اعتباری مثبت رانصیب خود ساخت. فعال نمودن انجمن های فرهنگی و هنری ،رفع کدورت که در بین هنرمندان استان وجود داشت و برنامه ریزی برای برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و هنری از مهمترین فعالیت های عالیشوندی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در ابتدای کار سال 89بود. هیچکس شاید به ذهنش هم خطور نمی کرد که این مدیر غیربومی اینچنین شناختی از فرهنگ و هنر استان داشته باشد . سرلوحه کار اووهمکارانش در آخر سال فقط همت مضاعف و کار مضاعف بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا